Forberedelser og pakkeliste

En forberedt pilegrim er en glad pilegrim. Les deg opp på våre gode råd og tips om vandring på Pilegrimsleden - St. Olavsvegene til Trondheim.

Vandresesongen – når kan du gå?

Hovedsesongen for pilegrimsvandring i Norge er fra 1. juni til 1. september. I høyfjellet er sesongen noe kortere på grunn av snø og snøsmelting. Vandring utenfor denne perioden er selvsagt mulig, men været kan være mer ustabilt og mange av overnattingstilbudene er stengte. Sjekk turplanleggeren og ta evt. kontakt med overnattingsstedene eller regionale pilegrimssentere for å sjekke hvordan forholdene er langs leden og hvilke overnattingssteder som er åpne.

Sikkerhet i fjellet

Pilegrimsleden – St. Olavsvegene til Trondheim går gjennom bebygde områder, praktfulle kulturlandskap, trange daler og stille skoger, men avhengig av hvilken led du velger kan du også komme til å passere åpne fjellområder og krevende høyfjellsterreng. Det er da viktig at du setter deg inn i sikkerhetsprinsippene for ferdsel i den norske fjellheimen. Vi anbefaler deg å sette deg godt inn i Den Norske Turistforenings fjellvvettregler før du legger ut på vandring.

Ta deg tid

Planlegg pilegrimsvandringen slik at du har tid nok. Å vandre under tidsnød er ingen god følelse. En hviledag per uke gir kroppen hvile, og du får ro til å sortere inntrykkene underveis. Pilegrimsledene er flere hundre kilometer lange, og en vandring som kan vare fra to uker til et par måneder kan være krevende. Du vil møte mange hyggelige og hjelpsomme mennesker underveis, men du må stole på deg selv og din egen dømmekraft.

Kom i form

Hvis du legger ut på pilegrimsvandring går du gjerne rundt to mil om dagen, flere dager i strekk. Et godt råd er å øve seg på å gå langt, en god tid i forveien. Da får du prøvd sko og sekk, og du kommer i bedre form. Å tøye ut regelmessig er også viktig for å opprettholde og øke bevegeligheten og forebygge belastningsskader.

Planlegg underveis

Ring overnattingsstedene en dag eller to i forveien mens du er underveis for å bestille overnatting. Dersom du ikke deltar på en organisert pilegrimsvandring bør du ha med deg tre måltider i sekken. Det kan være et stykke mellom matbutikker og bevertning, en butikk kan være stengt for helgen, eller du kommer sent fram. På flere overnattingssteder serverer vertskapet frokost og middag, og kan også være behjelpelig med innkjøp. Det er ikke alle steder du kan betale med kort eller ta ut kontanter. Det anbefales derfor å ta med rundt 3000 norske kroner i mindre sedler.

Noen overnattingssteder tilbyr klesvask, andre steder gjør du det selv. Ta med deg vaskemiddel i porsjonsposer, en universalpropp som kan erstatte manglende propp i vaskeservanter og nylonsnor til klestørking. Krøllet avispapir trekker ut fuktighet fra våte støvler.

Fottøy

Pilegrimsleden – St. Olavsvegene til Trondheim går stort sett på sti, kjerreveger og asfalt og krever ikke tungt fottøy som for eksempel tradisjonelle fjellstøvler med stive såler. Tursko og støvler må være brede nok, ikke bare lange nok – du må kunne sprike med tærne, og det må være rom for at føttene kan svelle litt. Skoene må gi god støtte, ha god fleks i forfoten så de ikke kipper, og demping som letter gange på vei. De kan gjerne være ankelhøye, det er bedre i vått terreng. Hvis du har støvler uten demping kan bruk av såler i dempemateriale være til god hjelp. Noen veksler mellom sko, støvler og sandaler.

God polstring av føttene forebygger gnagsår og vannblemmer. En til to par tynne ullsokker er et velprøvd råd. Om mulig bør man vaske sokkene daglig. To tynnere sokker pr fot tørker fortere enn én tykk. Enkle gamasjer holder småstein, rusk og fuktighet ute av støvlene. Det skal ikke store sandkornet til før støvelen må av, og det hjelper ikke med impregnerte støvler om regn og fuktighet renner ned langs leggene.

I områder med mye asfalt kan det anbefales å skifte til lettere fottøy med god demping. Undersøk underlaget før vandringen, så du er best mulig forberedt.

Når det regner

En regnponcho dekker både deg og ryggsekken og gir en viss luftighet, men kan være litt vanskelig å holde styr på når det blåser. Alternativt vil en regnjakke i pustende materiale (Goretex, triplepoint o.l.) med et tynt nettingfór holde deg tørr, samtidig som den er behagelig mot huden og isolerer godt. Du vil da trenge et regntrekk til sekken i tillegg. Regnbukse som kan tas på og av med støvlene på er nødvendig.

Bekledning

Bekledningen skal gjerne dekke et temperaturspenn fra rundt null til over tredve grader. Med undertøy i kunstfiber (superundertøy), bukse, skjorte, ullgenser og regntøy kan du håndtere dette. Kunstfiber tørker i løpet av timer og kan dermed håndvaskes daglig.

En regnponcho dekker både deg og ryggsekken og gir en viss luftighet, men kan være litt vanskelig å holde styr på når det blåser. Alternativt vil en regnjakke i pustende materiale (Goretex, triplepoint o.l.) med et tynt nettingfór holde deg tørr, samtidig som den er behagelig mot huden og isolerer godt. Du vil da trenge et regntrekk til sekken i tillegg. Regnbukse som kan tas på og av med støvlene på er nødvendig.

Bukse⁄kortbukse og skjorte i microfiber veier mindre enn i bomull, og tørker også raskt. En lett ullgenser er viktig. Et bomullstørkle gjør det lett å regulere temperaturen i halsregionen. Etter en lang dag kan man være frossen, og et ullundertøysett (stilongs + genser) er god å ha i sekken. Sjekk ut våre forslag til pakking for pilegrimsvandringen hvis du skal bo inne eller utendørs.

Hvilke ryggsekk bør jeg bruke?

Tursekker på 50–80 liter med avstivet rygg, polstret bærebelte, og bryststropp finnes i mange utgaver. Sekken må ha riktig lengde i forhold til ryggen, slik at vekten fordeles jevnt mellom skuldre og hofter. Enkle sekker uten for mange lommer og remmer veier ofte mindre. Klarer du å pakke ned mot 10 kg blir et polstret bærebelte mindre viktig. Bruk gjerne pakkeposer for å sortere utstyret i sekken, og regntrekk for å holde sekken tørr.

Øvrig utstyr å ta med

På noen av de enkle overnattingsstedene er det ikke sengetøy eller ulltepper. Da anbefales det å ha med en lett sovepose på 0,5–1 kg med glidelås i siden. På enkelte overnattingssteder trenger du liggeunderlag. Dette er også godt å ha om du vil ta deg en hvil utendørs underveis.
Vi anbefaler en vandrestav – eller to – som er til god hjelp under vandringen. Med ryggsekk har du dårligere balanse, og staven gir ekstra støtte. I bratte partier fungerer den som avlastning på knær og rygg. Du kan lage en selv en, eller kjøpe teleskopiske. Med gummiknott på spissen blir det mindre lyd.

Shampo og andre flytende vaskemidler inneholder fyllstoffer. Velg konsentrerte produkter så sparer du vekt. Reisehåndklær av mikrofibertype er lette og tørker raskt. Fotpleie er spesielt viktig, både forebyggende, og ved problemer med blemmer eller muskelsmerter. En liten hodelykt er til god hjelp.

God pilegrimsvandring!

Denne nettsiden benytter seg av informasjonskapsler, også kalt «cookies». Cookies er digitale fotspor som gjør Pilegrimsledens nettside best mulig for deg. Les mer om personvernet her.
Les mer om personvernet her.