Kirkflå - Trondheim

Inntre byen til fots som de gamle pilegrimene gjorde etter å ha vandret gjennom skog og myr på den siste delen av Østerdalsleden.

• Kirkflå, Melhus Foto: Guro Berge Vistad

• Foto: Aslaug S Haugen

• Fra Øyvindtjønna mot Trondheim Foto: Guro Berge Vistad

• Nidarosdomen Foto: Nidaros Pilegrimsgprd

Opplev en vandring fra den stille vakre naturen til en hektisk og moderne by. Turen går et i variert skogs– og myrterreng, forbi Øyvindtjønna på Vassfjellet med sine sterke pilegrimstradisjoner, videre mot Tillersletta med sine flotte jordbruksområder, og krysser Nidelva ved den hektisk trafikkerte Elgesetergate like ved målet Nidarosdomen.

Turen starter med å ta bussen fra Trondheim mot Støren. Gå av ved Ler og følg skiltingen "Fremo" og "Kirkflå".

Etter omtrent én kilometer ligger Fogdegården, til høyre før bakken opp til Kirkflå. Å starte vandringen med en overnatting på Fogdegården er en opplevelse. Gården fungerte i perioden 1813–1901 som fogdegård og tok i mot reisende. I dag drives det aktiv gårdsdrift, og bygninger blir ivaretatt med stor omhu.

Hvis man ikke velger overnatting er det om lag 800 m opp til merket pilegrimsled ved Kirkflå. Pilegrimsleden følger videre langs gammel elveterrasse, før den tar deg høyere i terrenget. Langs kanten av Vassfjellet passerer vi Øyvindtjønna, ei tjønn hvor det både i skriftlige kilder og arkeologisk kilder fortelles at det stod et kapell her i middelalderen. Stedet var et naturlig hvilested for pilegrimer på vei nordover og Nidarosdomen kan skimtes i det fjerne.

Videre vandring går gjennom skog der mål for overnatting er Rødde folkehøyskole. Den neste dagen følges pilegrimsleden de første kilometerne gjennom jordbrukslandskap og utmark. Gamle Tiller kirkested passeres underveis, og man går gjennom trolsk skog før man etter hvert når Øvre og nedre Leirfoss. Fra Nedre Leirfossen følges den trivelige elvepromenaden langs Nidelva til Sluppen bru før videre ferd langs elvebredden til Tempe. Turen fortsetter langs gang– og sykkelvei og elva krysses ved Elgseterbro før du når Nidarosdomen.

Ankomst

• Fly: Trondheim Værnes flyplass
  • Tog: Til Trondheim sentrum
  • Bus: Buss fra Trondheim – se ruteopplysninger Nettbuss. Les av rutetabell for Trøndelag merket Støren. Be om avstigning ved Ler og følg skiltingen "Fremo" og "Kirkflå"
  • Reserver overnattingssted i god tid
Dag Strekning Km Overnatting

• Følg markeringene langs stiene
36 km 3 dager
Øyvindtjønna

Øyvindtjønna ligger i et skar mellom Vassfjellet og Litjfjellet. Stedet har hatt stor betydning for vandrere gjennom tiden og var et viktig stopp for pilegrimer.

Øyvindtjønna sælehus

Pris:Ingen
Åpent:Hele året
Merk:Ha med sovepose, liggeunderlag og mat (og evt. kokeapparat).