Rotvoll - Nidarosdomen

La deg inspirere av Trondheimsfjordens vakre utseende med bølgeskvulp og måkeskrik, før du vandrer gjennom Trondheim med sitt vakre og yrende bybilde.

Ta en tur langs Pilegrimsleden fra østsiden av byen. Dette siste stykket inn til byen er felles for Romboleden og St. Olavsleden som møtes ved Bakken sør for Hommelvik. Opplev den vakre Ladestien – ta kaffen på Ringve – følg den hektiske Lade allè – nyt gatebildet gjennom bydelen Møllenberg og avslutt med å vandre over Gamle bybro til Nidarosdomen.

Følg merket pilegrimsleden som passerer forbi Rotvollfjæra. Stien runder neset på Rotvoll og følger Leangenbukta hvor den ærverdige Leangen gård ligger i skråning til venstre.
Fortsett å følge Ladestien langs sjøen til Fagerheimbukta hvor pilegrimsleden tar av opp mot Smedstuveien. Etter å ha fulgt denne og Olav Engelbrektssons allé et stykke, tar pilegrimsleden til venstre mot den botaniske hagen på Ringve. Her kan det passe med en velegnet stopp på det ærverdige gårdsanlegget som i dag er et musikkhistorisk museum, men som engang var eid av far til Petter W. Tordenskjold.

Fortsett videre ved å følge Lade allé til Lade gård og Lade kirke hvor den eldste delen av kirken sannsynligvis er fra 1200–tallet. Etter at den travle Jarleveien krysses ved innløpet til Ladeveien, snirkler pilegrimsleden seg videre inn mot Lademoen kirke gatelangs på østliggende delen av Trondheim. Ta av ved Kristiansstensbakken før turen går ned den bratte Brubakken. Nidelven krysses over Gamle bybro før du når målet - Nidarosdomen.

Anbefalt turperiode

• April, mai, juni, juli, august, september, oktober