Lillehammer - Dale-Gudbrands Gard - Vinstra

Møt levende bygder, kulturhistorie, kulturlandskap og gjestfriheten på en utfordrende vandring fra Lillehammer til Vinstra.

• Dale Gudbrands Gard

• Rast Øyer

• Utsikt fra Tretten

• Ringebu stavkirke

Den sjarmerende småby Lillehammer som ligger langs Gudbrandsdalsleden by på mange spennende opplevelser.  Bli en dag i Lillehammer, og nyt den koselige småbysatmosfæren.

Vandringen fra Lillehammer til Øyer går gjennom Lillehammer by og ut til Storhove, en gammel storgård fra middelalderen og et maktsentrum fra tidligere tider. Navnet Hove (Hofvin) tyder på at dette var et kultsted i før-kristen tid.

Fra Storhove går Pilegrimsleden mot Fåberg og videre til Hafjell. Fra Fåberg vandrer du på veier og små stier bratt opp i terrenget og følger fine turstier gjennom skogen.  De siste kilometerne inn mot Hafjell og Øyer følger du veien, med fenomenal utsikt mot Hunderfossen.

Tredje dagen starter med en god oppstiging. Leden går høyt oppe i dalsiden gjennom hele etappen og krysser grønne beiter, går over en rekke klyvled og videre på smale stier. Langs veien ligger tuftene fra Skåe kirke fra 1300-tallet, og restene etter den gamle Tjodvegen – en gammel ferdselsvei fra middelalderen. Vandringen går gjennom trolsk skog over Kløv, før Pilegrimsleden kommer til Kjørkjehaugen, som også er rester av en middelalderkirke.

Den fjerde dagen går turen ned mot dalbunnen. Pilegrimsleden går bratt nedover gjennom skogen før den kommer til Rolla naturreservat og Rolla bro, et fint sted for en rast. Rolla bro ble bygget i 1829 og erstattet den opprinnelige trebroen. Leden følger her den gamle Kongeveien mot Trondheim. Videre mot Fåvang går vandringen et stykke langs Fåvangveien før du krysser Tromsa bru, et krysningssted for veifarende i mange hundre år med et spektakulært syn.  Mot Ringebu går leden oppover til Elstadkleiva, med flott utsikt både nordover og sørover Gudbrandsdalen. Herfra fortsetter turen nedover til Ringebu stavkirke, den eneste bevarte stavkirken i Gudbrandsdalen og vel verdt et besøk.

Vandringen på dag fem starter nordover langs Panoramaveien, med fin utsikt over dalen og Ringebu. Veien går ned mot Ringebu sentrum og fra Vålerbrua fortsetter Pilegrimsleden gjennom Kjønås og videre mot Bærsveinhølen, et gammelt brosted der den mektige elva Frya fosser under.

Etter å ha krysset elva går du gjennom skog mot Pilegrimssenteret Dale-Gudbrands Gard. Gården var et gammelt høvdingsete og maktsenter for Gudbrandsdalen i vikingtiden. Her kan du gjøre deg kjent med historien om møtet mellom Olav den Hellige og Dale-Gudbrand i 1021, det historiske «Kristningstinget» fra Heimskringla.

En rolig og kort etappe ligger foran deg på sjette dagen. Vandringen går forbi Sør-Fron Kirke, en særpreget åttekantet steinkirke som ligger langs leden. Veien går videre gjennom prestegården fra 1300-tallet, hvor den norsk-dansk forfatteren Ludvig Holberg bodde i en periode som barn. Etappen ender på Sygard Grytting, en gammel storgård som i dag drives som småhotell og pilegrimsherberge. Her sitter historien i veggene og du sover mjukt på saueskinnsfeller.

På siste dagen går turen over ledens høyeste punkt i Gudbrandsdalen, forbi Skar som ligger på omtrent 600 meter over havet. Her ligger de gamle husmannsplassene tett oppunder berget. Stigningen er bratt de første kilometerne, men belønningen stor når du når toppen. En gapahuk er satt opp for å ta i mot pilegrimer og andre turgåere, og herfra kan du se både ut over Gudbrandsdalen og inn mot Jotunheimen.

Leden går videre gjennom et flott og variert landskap høyt over Vinstra, før en bratt nedstigning tar deg ned til Vinstra sentrum.