Dagstur i Budalen

Dagstur fra Synnerdalen til Storbekkøya Museumsseter med mulighet til en avstikker til Forollsjøen - i fjellområde på 11-1200 moh.

• Forollsjøen-Synnerdalen

• Mot Synnerdalen

• Storbekkøya Museumsseter

Turen krever samkjøring i to biler pga av lang avstand i bilvei. Det er 12 km tilbake til start fra mål.

Adkomst: Kjør til Budalens sentrum Enodd (ca 30 km fra Støren – sentrum i Midtre Gauldal kommune). Kjør fortsatt begge bilene sørover seterdalen ca 13 km til Storbekkøya Museumsseter. Sett igjen en bil på P-plass der. Kjør videre sørover seterdalen, ca 12 km til – og du kommer da til «veis ende», P-plass Hognarasten lengst sør i Synnerdalen. (Totalt ca 55 km fra Støren). De siste km av bilturen ser du fjellet Forollhogna i sør, en topp som rager majestetisk over resten av fjellområdet med sine 1332 meter over havet.

Start vandringa med å gå over brua. Her står skilt til «Forollhogna». Følg merket sti til høyre sørover langs elva et lite stykke. Stien svinger snart oppover mot lia, forbi setervoll og videre oppover Grønnlia med godt synlig sti/dyretråkk. Her er ganske bratt stigning. Du passerer etter hvert de godt synlige «Kvilstenan» med hvilebenk, deretter flater terrenget ut, og blir lettere å gå.  Følg stien videre sørover i retning Forollhogna. Etter totalt ca 3 km gange, kommer du til skilt «Forollhogna». Ikke ta av her, hvis du ønsker å følge pilegrimsleia. Gå noen meter til og du vil møte på leia like etter i et «kryss» med stolpe/kasse/pilegrimsskilt. Nå kan du velge om du vil ta avstikker sørover pilegrimsleia til Forollsjøen, ca 2,5 km en vei. Eller om du vil gå nordover pilegrimsleia til Storbekkøya Museumsseter, ca 13 km fra «krysset».

Avstikker til Forollsjøen: følg merket (m/rødt + pilegrimssymbol) pilegrimslei sørover, litt utydelig sti i starten, men den blir bedre etterhvert. Du ser kommunens høyeste fjell, Forollhogna (1332 moh), til høyre når du går. Etter ca 2,5 km er du ved nordenden av Forollsjøen,  med sin lange flotte sandstrand. Her er flere samiske kulturminner og ei nyoppsatt, åpen bu (2013) for overnatting, 2 sengeplasser, tilhørende fjellstyret. Her er også ei halvøy ut i Forollsjøen, som kalles Mulegga, med flere båtnaust. Her kan du returnere eller - er du ekstra sprek, så kan du gjerne gå herfra opp til toppen av Forollhogna, der du får et flott utsyn over store fjellområder i klarvær.

Nordover til Storbekkøya: Følg stien fra «krysset», gå etter høydedragene nordover, øst for Synnerdalen. Pilegrimsleia er merket med rødt, pilegrimssymboler og mange varder, som har stått i uminnelige tider. Det er stigning opp til Storvarden (1180 moh), som du kan gå helt opp på toppen av og få et flott utsiktspunkt der du ser både Trollheimen, Sylene og Vassfjellet i klarvær. Fra Storvarden er det ganske flatt, lettgått terreng nordover Tangen, rundt 1100 meters høyde. Den siste delen har ganske bratt nedstigning til Storbekkøya, de siste kilometrene etter setervei. Museumssetra er en attraksjon og en idyll med mange kulturminner ved elva Bua, flere seterhus, smie og kølminer. Jernvinneanlegg fra helt tilbake til år 300 e.Kr. – fra Romertiden og Vikingetiden, restaurert 2013. Her finnes også en autentisk kultursti på ca 2,5 km, restaurert 2013. Salg av seterkost helgene i sommerhalvåret. Overnatting på forespørsel.

2-dagerstur: Etter overnatting i Storbekkøya kan en vandre veien tilbake sørover til parkeringen, 12 km.