Forberedelser

Vandresesongen – når kan du gå?

Hovedsesongen for pilegrimsvandring i Norge er fra 1. juni til 1. september. I høyfjellet er sesongen noe kortere på grunn av snø og snøsmelting. Vandring utenfor denne perioden er selvsagt mulig, men været kan være mer ustabilt og overnattingstilbudene færre.  Sjekk turplanleggeren og ta evt. kontakt med overnattingsstedene for å sjekke hvordan forholdene er langs leden og hvilke overnattingssteder som er åpne.

Tenk på sikkerhet i fjellet

Pilegrimsledene går gjennom bebygde områder, praktfulle kulturlandskap, trange daler og stille skoger, men avhengig av hvor du går kan du også komme til å passere åpne fjellområder og krevende høyfjellsterreng. Det er viktig at du setter deg inn i sikkerhetsprinsippene for ferdsel i den norske fjellheimen. Les deg opp på de klassiske fjellvettreglene hos den Norske Turistforeningen.

Ta deg tid

Planlegg pilegrimsvandringen slik at du har tid nok. Å vandre under tidsnød er ingen god følelse. En hviledag per uke gir kroppen hvile, og du får ro til å sortere inntrykkene underveis. Pilegrimsrutene er flere hundre kilometer lange, og en vandring som kan vare fra to uker til et par måneder kan være krevende. Du vil møte mange hyggelige og hjelpsomme mennesker underveis, men du må stole på deg selv og din egen dømmekraft.

Kom i form

Hvis du legger ut på pilegrimsvandring går du gjerne rundt to mil om dagen, flere dager i strekk. Et godt råd er å begynne å gå til regelmessig til jobben god tid i forveien. Da får du prøvd sko og sekk, og du kommer i bedre form. Å tøye ut regelmessig er også viktig for å opprettholde og øke bevegeligheten og forebygge belastningsskader.

Planlegging underveis

Ring en dag eller to i forveien mens du er underveis for å sjekke og bestille overnatting. Dersom du ikke deltar på en av de organiserte turene bør du ha med deg tre måltider i sekken. Det kan være et stykke mellom innkjøpsmuligheter og bevertning, en butikk kan være stengt for helgen, eller du kommer sent fram. På flere steder serverer vertskapet frokost og middag, og kan også være behjelpelig med innkjøp. Det er ikke alle steder du kan betale med kort eller ta ut kontanter. Det anbefales å derfor å ta med rundt 3000 kroner i mindre sedler.

Noen overnattingssteder tilbyr klesvask, andre steder gjør du det selv. Ta med deg vaskemiddel i porsjonsposer, en universalpropp som kan erstatte manglende propp i vaskeservanter og nylonsnor til klestørking. Krøllet avispapir trekker ut fuktighet fra våte støvler.

Fottøy

Pilegrimsledene går stort sett på sti og veg og krever ikke tungt fottøy som tradisjonelle fjellstøvler med stive såler. Tursko og støvler må være brede nok, ikke bare lange nok – du må kunne sprike med tærne, og det må være rom for at føttene kan svelle litt. Skoene må gi god støtte, ha god fleks i forfoten så de ikke kipper, og demping som letter gange på vei. De kan gjerne være ankelhøye, det er bedre i vått terreng. Hvis du har støvler uten demping kan bruk av såler i dempemateriale være til god hjelp. Noen veksler mellom sko, støvler og sandaler.

God polstring av føttene forebygger gnagsår og vannblemmer. En tynn sokk under en tykkere sokk er et velprøvd råd. Det finnes spesielle innersokker å få kjøpt med en membran som skal holde føttene tørrere. Om mulig bør man vaske sokkene daglig. To tynnere sokker pr fot tørker fortere enn én tykk. Enkle gamasjer holder småstein, rusk og fuktighet ute av støvlene. Det skal ikke store sandkornet til før støvelen må av, og det hjelper ikke med impregnerte støvler om regn og fuktighet renner ned langs leggene.

Bekledning

Bekledningen skal gjerne dekke et temperaturspenn fra rundt null til over 30 grader. Med undertøy i kunstfiber (superundertøy), bukse, skjorte, ullgenser og regntøy kan du håndtere dette. Kunstfiber tørker i løpet av timer og kan dermed håndvaskes daglig.

En regnponcho dekker både deg og ryggsekken og gir en viss luftighet, men kan være litt vanskelig å holde styr på når det blåser. Alternativt vil en regnjakke i pustende materiale (goretex, triplepoint o.l.) med et tynt nettingfór holde deg tørr, samtidig som den er behagelig mot huden og isolerer godt. Du vil da trenge et regntrekk til sekken i tillegg. Regnbukse som kan tas på og av med støvlene på er nødvendig.

Bukse⁄kortbukse og skjorte i microfiber veier mindre enn i bomull, og tørker også raskt. En lett ullgenser er viktig. Et bomullstørkle gjør det lett å regulere temperaturen i halsregionen. Etter en lang dag kan man være frossen, og en ullstillongs er god å ha i sekken.

Øvrig utstyr

Tursekker på 50–80 liter med avstivet rygg, polstret bærebelte, og bryststropp finnes i mange utgaver. Sekken må ha riktig lengde i forhold til ryggen, slik at vekten fordeles jevnt mellom skuldre og hofter. Enkle sekker uten for mange lommer og remmer veier ofte mindre. Klarer du å pakke ned mot 10 kg blir et polstret bærebelte mindre viktig. Bruk gjerne pakkeposer for å sortere utstyret i sekken, og regntrekk for å holde sekken tørr.

På noen av de enkle overnattingsstedene er det ikke sengetøy eller ulltepper. Da anbefales det å ha med en lett sovepose på 0,5–1 kg med glidelås i siden. På enkelte overnattingssteder trenger du liggeunderlag. Dette er også godt å ha om du vil ta deg en hvil utendørs underveis.
En vandrestav – eller to – er ikke ytre staffasje, men til god hjelp under vandringen. Med ryggsekk har du dårligere balanse, og staven gir ekstra støtte. I bratte partier fungerer den som avlastning på knær og rygg. Du kan lage en selv en, eller kjøpe teleskopiske. Med gummiknott på spissen blir det mindre lyd.

Shampo og andre flytende vaskemidler inneholder fyllstoffer. Velg konsentrerte produkter så sparer du vekt. Reisehåndklær av mikrofibertype er lette og tørker raskt. Fotpleie er spesielt viktig, både forebyggende, og ved problemer med blemmer eller muskelsmerter. En liten hodelykt er til god hjelp.

God pilegrimsvandring!